Japonské obaly potravin jsou legendární! Proč?
Třeba proto, jak bývají propracované, chytře se otevírají (nebo samy zavírají), jak vám usnadňují konzumaci. A taky, že nelžou. Většinou…
Opravdu. Když si v Japonsku koupíte balíček sušenek nebo třeba čokoládu, můžete si být téměř jistí, že to, jak jsou vyobrazené na obale, odpovídá skutečnosti. Koneckonců nadšeně o tom natáčí videa řada influencerů. Možná jste sami slyšeli, jak říkají, že:
„Věděli jste, že v Japonsku mají zákon, co nutí firmy být 100% upřímné při vyobrazení produktu na obale? A že se obrázek musí přesně shodovat s tím, co vás čeká uvnitř?!“
V podstatě ano, i když takhle přísné to není.
Obal nelže
Žádný zákon japonským firmám přímo nenařizuje, že foto bonbonu nebo tyčinky musí být 1:1 s realitou. Co ale platí, je zákon proti klamavé reklamě, který zakazuje zavádějící vyobrazení. Pokud by tedy obrázek na obalu vytvářel u zákazníka falešné očekávání, může být považovaný za klamavý. A to už je problém.
Firmy tak nejsou povinny ukazovat produkt ve skutečné velikosti, ale musí se vyhnout tomu, aby spotřebitele zmátly. No a protože výrobci chtějí podobným situacím (a mnohamiliónovým pokutám) raději předcházet, ve spoustě případů mezi obalem a produktem rozdíl nenajdete. Což je super! Neplatí to každopádně vždy a tak občas doprovází balení i malý text typu „ilustrační foto“ nebo „obrázek je pouze orientační“, což znamená, že se třeba zrovna velikost bude lišit.
Podobné pravidlo se týká i nápojů.
Má to šťávu?
Pro japonské ovocné nápoje platí, že pokud je na obalu zobrazeno realistické ovoce, například rozkrojený pomeranč nebo plátek manga, můžete jako zákazník očekávat, že obsahuje 100 % šťávy z daného ovoce.
A co když tolik šťávy nemá? Podmínky, co lze (nebo nelze) ukázat jsou následující:
100 % ovocné šťávy - realistické celé i krájené ovoce
5–99 % - může být zobrazeno celé ovoce (ne rozkrojené) + vždy musí být uvedeno procento šťávy
pod 5 % - nesmí být použito realistické ovoce (ani s označením „ilustrační“), jen stylizace + uvedení příchutě
Tahle pravidla platí nejen pro džusy, ale taky limonády, ochucené vody, smoothie nebo ledové čaje. Není to přitom nutně vždy o absolutní poctivosti, ale i o tom, že se v Japonsku dbá na pravidla a reputaci značek — což nevylučuje, že si výrobci na obalech zároveň hrají s estetikou, prostorem a očekáváním zákazníků.
Mimochodem zkusili jste si někdy porovnat, jak moc odpovídají obaly skutečnosti u nás v Česku?
Mata ne za dva týdny 👋
PS: Pokud se chystáte do Japonska, ale ještě nikdy jste neletěli letadlem, na webu teď najdete nový, vyčerpávající návod. Dozvíte se tam vše podstatné, co vás před odletem, na letišti a v letadle čeká. ✈️
🍙 Chcete získat přístup k bonusovému obsahu?
Přidejte se mezi Patrony newsletteru. 🤜🤛