Ale jezdí, stejně jako tentokrát vyráží se zpožděním i můj newsletter, kterým vás zdravím a přeji vše dobré v novém roce 2025. Vítejte zpět na trati. 🚂
Zprávy, které velebí dochvilnost japonských vlaků, často popisují jen šinkanseny; dálkové spoje, které se po ostrovech ženou rychlostí přes 260 km/h. Jejich průměrné roční zpoždění se opravdu drží kolem 1 minuty. Sám je popisuju jako letadla na kolejích a můžu potvrdit, že cestovat s nimi je radost, i když ne zrovna levná.
Mimochodem před dvěma měsíci oslavily šinkanseny krásných 60 let. Jenže…
Japonskem samozřejmě nesviští jen tyhle kolosy, ale taky tisíce dalších spojů — metro, nadzemní dráha, monorail, vyhlídkové speciály, venkovské lokálky, je jich spousta. A přestože obecně patří k těm nejspolehlivějším na světě, občas si na ně počkáte.
„José nepřijel!“
Třeba ve městech jako Tokio dochází ke zpožděním na denní bázi, akorát si jich často nevšimnete. Hlavně díky bohatosti sítě, kdy v dopravní špičce vyráží vlaky různých dopravců klidně každých pět minut. Jeden má zpoždění? Nasednete do jiného.
Mimo metropoli, na méně frekventovaných tratích, už ale bude každý zásek patrnější. Netrpělivé pošlapávání na zastávce (nebo bubnování na sklo vagónu) se vám zkrátka nevyhne ani v zemi sakurových květů. Zažil jsem to.
A nestojí za tím vždy jen technické závady jako porucha signalizace:
Lidské nehody. Počet sebevražd v Japonsku je dlouhodobě mezi nejvyššími na světě a přestože ty spojené s vlakem nepatří mezi nejčastější, nejsou ani žádnou výjimkou. Osobně jsem třeba loni zažil hned dvě takové situace v rozmezí tří dnů.
Extrémní počasí. Letní tajfuny mi jednou vyřadily vlaková spojení na celý den a podobnou neplechu, hlavně na severu země, umí nadělat i sníh. Všimnout si toho můžete v jednom z mých oblíbených filmů 5 centimetrů za sekundu od Makota Šinkaie, kde hned v první části sněhová bouře zastaví vlak na několik hodin.
Zemětřesení. Moderní zabezpečovací systémy sice dokážou reagovat velmi rychle, i tak ale zemětřesení může způsobit nárazová zpoždění. Sám jsem se s tím naštěstí nesetkal, ale stává se to.
Komplikace a průtahy pravidelně působí i to, že je lidí k přepravě někdy až příliš. Když se pak v ohromných počtech snaží nacpat do úzkých dveří vlaku, působí to komicky možná na videu, ale ve skutečnosti bych vám ranní cestu do práce ve formě sardinky zažít nepřál.
Tvrzení, že japonské vlaky nikdy nejezdí pozdě, je prostě mýtus.
I tahle železnice má své problémy. Mnohdy zapříčiněné vnějšími vlivy, ale nejen. Na její mimořádné přesnosti to každopádně nic nemění. Třeba se k tomu taky jednou dopracujeme.
Mata ne za dva týdny 👋
PS: Pokud vám narážka z mezititulku nic neříká, zavzpomínejte tady.
Chcete víc Japonska? Prosím tudy Yatta.cz.
Nebo se rovnou staňte Patronem newsletteru. 🤜🤛