Ano, všechno, co jste o japonských Vánocích slyšeli je pravda.
I když Vánoce nejsou v Japonsku oficiálním svátkem, jejich nástup poznáte snadno. Jen co 31.10. skončí Halloween, vánoční dekorace okamžitě opanují veřejný prostor.
Obchodní domy spustí profláklé songy od Wham! a Mariah Carey, velká města rozjedou populární světelné show (tzv. iluminace), což mimochodem bývá fakt super, a zamilované páry začnou ve stresu obvolávat restaurace kvůli štědrovečernímu rande.
Převzaté, ale díky komerci docela populární radovánky bez hlubšího významu. Koneckonců ke křesťanství se v Japonsku hlásí jen zhruba 1,5 % populace.
A do toho všeho je tady KFC…
Za vším hledejte marketing
Takeši Okawara, manažer vůbec první japonské pobočky KFC, která se otevřela v roce 1970, jednou údajně zaslechl skupinku cizinců, jak si stěžují, že jim chybí vánoční krocan — v Japonsku hůře dostupný a navíc drahý.
Okawara se toho chytl. Krocana nahradil kuřetem a rozjel kampaň na vánoční KFC párty kyblík. O čtyři roky později už reklama běžela celonárodně jako Kentucky for Christmas [Kurisumasu ni wa kentakkí] a mezi Japonci to mělo velký úspěch. Není divu, že se z Okawary stal později na skoro 20 let ředitel společnosti.
Smažené kuře rychle dobylo zemi a colonel Sanders se stal japonským Santa Clausem. Takhle nějak ten příběh přinejmenším vypráví samo KFC, berte tu historku s rezervou.
Na druhou stranu, stačí, že se v prosinci projdete kolem kterékoliv kuřecí prodejny a troufnu si odhadnout, že tam uvidíte stát dlouhou frontu zájemců, kteří si chtějí objednat speciální vánoční menu (jako můžete vidět na obrázku). Běžně vyjde i přes 1000 Kč.
Z mých kamarádů tuhle „tradici“ dodržuje zhruba jen čtvrtina, což docela odpovídá i tomu, jak to mají Japonci obecně. Někomu to přijde divné, někdo na KFC nedá dopustit. Ať tak či tak, vánoční smažené kuře dneska v Japonsku nabízí snad všechny obchody včetně populárních samoobsluh.
Co dalšího Japoncům zpříjemňuje vánoční čas?
Vánoční koláč/dort, který má ještě o něco delší tradici než kuře. Na popularitě si získal po 2. světové válce a poznáte ho snadno, je obvykle piškotový a hezky zdobený v japonských barvách - s bílou polevou, šlehačkou a hlavně jahodami.
Narazit můžete i na vánoční trhy, které mnohdy sponzorují zahraniční ambasády nebo turistické asociace, takže jsou laděné třeba do německého stylu. I v hlavním městě Japonska si tak můžete vychutnat vinnou klobásu a svařák.
Stromek si domů samozřejmě koupit můžete, pokud se spokojíte s umělým. Vyzdobené pak stojí i různě po městech.
Co se týče dárků, děti je dostávají, ale vyměňují si je hlavně páry na už zmíněných štědrovečerních rande. 24. prosinec je tak pro mladé Japonce spíše synonymem Valentýna. Udělat rezervaci v restauraci je v zásadě nutnost. Scházet se na Vánoce v rodinném kruhu naopak zvykem úplně není, to až na nový rok.
A pro nezadané se pak pořádají různé „vánoční“ večírky.
Japonské Vánoce jsou zkrátka takovou alternativní verzí těch amerických, někde s menšími či většími úpravami. A i když nemají ten duchovní základ, jejich myšlenka je v podstatě stejná jako kdekoliv jinde: pohoda, radost a zábava + občas stres, protože Štědrý i následující dny jsou normálně pracovní, často pěkně nabité.
Snad to letos s tou prací nemáte stejně.
Přeji vám krásné svátky.
Merí Kurisumasu!
A pod stromečkem ideálně letenky do Japonska. 😁
Mata ne v roce 2025 u dalšího šinkan-zenu 🚅
Chcete víc Japonska? Prosím tudy Yatta.cz.
Nebo se rovnou staňte Patronem newsletteru. 🤜🤛