Ano, všechno, co jste o japonských Vánocích slyšeli je pravda.
I když Vánoce nejsou v Japonsku oficiálním svátkem, jejich nástup poznáte snadno. Jen co 31.10. skončí Halloween, vánoční dekorace okamžitě opanují veřejný prostor.
Obchodní domy spustí profláklé songy od Wham! a Mariah Carey, velká města rozjedou populární světelné show (tzv. iluminace), což mimochodem bývá fakt super, a zamilované páry začnou ve stresu obvolávat restaurace kvůli štědrovečernímu rande.
Převzaté, ale díky komerci docela populární radovánky bez hlubšího významu. Koneckonců ke křesťanství se v Japonsku hlásí jen zhruba 1,5 % populace.
A do toho všeho je tady KFC…
Za vším hledejte marketing
Takeši Okawara, manažer vůbec první japonské pobočky KFC, která se otevřela v roce 1970, jednou údajně zaslechl skupinku cizinců, jak si stěžují, že jim chybí vánoční krocan — v Japonsku hůře dostupný a navíc drahý.
Okawara se toho chytl. Krocana nahradil kuřetem a rozjel kampaň na vánoční KFC párty kyblík. O čtyři roky později už reklama běžela celonárodně jako Kentucky for Christmas [Kurisumasu ni wa kentakkí] a mezi Japonci to mělo velký úspěch. Není divu, že se z Okawary stal později na skoro 20 let ředitel společnosti.
Smažené kuře rychle dobylo zemi a colonel Sanders se stal japonským Santa Clausem. Takhle nějak ten příběh přinejmenším vypráví samo KFC, berte tu historku s rezervou.
Na druhou stranu, stačí, že se v prosinci projdete kolem kterékoliv kuřecí prodejny a troufnu si odhadnout, že tam uvidíte stát dlouhou frontu zájemců, kteří si chtějí objednat speciální vánoční menu (jako můžete vidět na obrázku). Běžně vyjde i přes 1000 Kč.
Z mých kamarádů tuhle „tradici“ dodržuje zhruba jen čtvrtina, což docela odpovídá i tomu, jak to mají Japonci obecně. Někomu to přijde divné, někdo na KFC nedá dopustit. Ať tak či tak, vánoční smažené kuře dneska v Japonsku nabízí snad všechny obchody včetně populárních samoobsluh.
Co dalšího Japoncům zpříjemňuje vánoční čas?
- Vánoční koláč/dort, který má ještě o něco delší tradici než kuře. Na popularitě si získal po 2. světové válce a poznáte ho snadno, je obvykle piškotový a hezky zdobený v japonských barvách - s bílou polevou, šlehačkou a hlavně jahodami. 
- Narazit můžete i na vánoční trhy, které mnohdy sponzorují zahraniční ambasády nebo turistické asociace, takže jsou laděné třeba do německého stylu. I v hlavním městě Japonska si tak můžete vychutnat vinnou klobásu a svařák. 
- Stromek si domů samozřejmě koupit můžete, pokud se spokojíte s umělým. Vyzdobené pak stojí i různě po městech. 
- Co se týče dárků, děti je dostávají, ale vyměňují si je hlavně páry na už zmíněných štědrovečerních rande. 24. prosinec je tak pro mladé Japonce spíše synonymem Valentýna. Udělat rezervaci v restauraci je v zásadě nutnost. Scházet se na Vánoce v rodinném kruhu naopak zvykem úplně není, to až na nový rok. 
- A pro nezadané se pak pořádají různé „vánoční“ večírky. 
Japonské Vánoce jsou zkrátka takovou alternativní verzí těch amerických, někde s menšími či většími úpravami. A i když nemají ten duchovní základ, jejich myšlenka je v podstatě stejná jako kdekoliv jinde: pohoda, radost a zábava + občas stres, protože Štědrý i následující dny jsou normálně pracovní, často pěkně nabité.
Snad to letos s tou prací nemáte stejně.
Přeji vám krásné svátky.
Merí Kurisumasu!
A pod stromečkem ideálně letenky do Japonska. 😁
Mata ne v roce 2025 u dalšího šinkan-zenu 🚅
Chcete víc Japonska? Prosím tudy Yatta.cz.
Nebo se rovnou staňte Patronem newsletteru. 🤜🤛



